Nedenfor finder du svar på de ofte stillede spørgsmål omkring brugen af WebFinance. Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål er du velkommen til at skrive til os på support@webfinance.dk eller ringe til supporten på 76 700 600.
Jeg kan ikke udskrive fra WebFinance. Hvad gør jeg?
 

Tjek at din printer er installeret på din computer og at du kan printe fra andet end WebFinance. Den printer, som du vil udskrive til fra WebFinance, SKAL være sat som standardprinter på din PC. På Windows PC sætter du det under “Kontrolpanel” -> “Enheder og printere” ved at højre klikke på printeren og vælge “Benyt som standard”. Hvis du stadig ikke kan printe fra WebFinance bedes du kontakte os.

 

 

Kan jeg udskrive til PDF?
 

Ja det kan du godt. Vælg PDF under “Udskriv til”. Hvis du f.eks. vil gemme filen på dit skrivebord i Windows skal du ikke vælge “Skrivebord” i menuen, da det er skrivebordet på serveren her hos os. Du skal i stedet gå til “Denne PC” -> “C på (din computernavn” -> “Brugere” -> “(Dit Windows brugernavn)” -> “Skrivebord”

Hvordan logger jeg på WebFinance?
Klik på “Log på” øverst til højre i menuen på hjemmesiden. Vælg dit operativsystem og følg anvisningen.
Hvordan opdaterer jeg WebFinance?
Programopdateringer er inkluderet i abonnementet, så det opdaterer vi helt automatisk for dig. Du kan følge med i “Information” i højre side af programmet, hvor du kan læse om opdateringer og andet godt.
Findes der en manual til WebFinance?
Nej, ikke på traditionel vis i form af en bog. I programmet kan du hvor som helst taste “F1” for at få hjælp. Du kan også via top menuen, klikke på menupunktet “Video” som indeholder en lang række undervisningsvideoer. Følg også med i punktet “Information” i højre side af WebFinance, eller via vores Facebook profil.
Hvad dækker den gratis support?
Supporten dækker hjælp til brug af WebFinance, samt opkobling hertil. Vi kan desværre ikke hjælpe dig med spørgsmål af regnskabsmæssig karaktér.
Hvordan er mine data sikret?
Adgangen til WebFinance, som er via Windows Remote Desktop, er 128bit krypteret, så det ikke er muligt at “lytte” med på forbindelsen mellem dig og os. Derudover tager vi daglig backup af dine data, som bliver flyttet ud af huset. Backup gemmes historisk tilbage i mindst 5 år også selv om du skulle have opsagt dit abonnement.
Kan jeg bruge WebFinance fra min Mac?
 

Ja, det kan du godt. Microsoft har lavet et App til Mac der gør at du kan logge på Windows fra Mac. Følg evt. guiden under menupunktet “Log på” øverst i højre hjørne.

 

Jeg har glemt mit brugernavn og/eller adgangskode til WebFinance, hvad gør jeg?
 

Du bedes kontakte os enten via e-mail eller telefon. Husk at der skal stå @webfinance.dk bagved dit brugernavn. F.eks. wf100@webfinance.dk

Hvordan skifter jeg min adgangskode?
Når du er logget på WebFinance, finder du i toppen menupunktet “skift adgangskode”.
Klik på den og følg anvisningerne på skærmen, for at skifte adgangskoden.
Jeg har tastet min kode forkert nogle gange og kan nu slet ikke logge på. Hvad gør jeg?
 

Ved forkert indtastning af din adgangskode 5 gange, låses din konto automatisk i 30 minutter, hvorefter den låses op igen.

Er det indenfor vores åbningstid, kan du altid ringe til os, og få os til at låse adgangen op.

 

Hvordan importerer / eksporterer jeg data til programmet?
 

Klik på fanen Import/Eksport. Vælg herefter det du ønsker at importere eller eksportere.

Hvordan opsiger jeg mit abonnement?
Det gør du blot ved at sende en e-mail til support@webfinance.dk. Bemærk at forudbetalt abonnement ikke tilbagebetales.
Hvordan skifter jeg til nyt regnskabsår?
Det gør du under fanen Generelt -> Perioder.
Hvordan ændrer jeg min virksomheds stamoplysninger?
Det går du i hovedmenuen under Virksomhedsoplysninger -> Ret
Kan jeg have flere regnskaber i WebFinance?
Ja, det kan du godt. Kontakt os for nærmere info og oprettelse.
Kan jeg importere mine data fra C5?
Ja, du kan importere finansposter, kontoplan, debitorer, kreditorer samt varer. Vi er gerne behjælpelig med overførslen.
Kan jeg importere mine data fra E-conomic?
Ja, du kan importere alt fra E-conomic til WebFinance. Ring til vores support på telefon 76 700 600 og vi hjælper dig med at importere dataene.

 

 

Jeg sender e-mail via min Gmail adresse, men kunderne modtager ikke mine mails.
 

Det skyldes formegentligt at du skal ændre i din G-mail så du kan sende via systemer uden for Google’s systemer. Det gør du via dette link: https://www.google.com/settings/security/lesssecureapps Du skal aktivere så du kan sende via det Google kalder “Mindre sikre apps”.

 

 

Finans
Hvordan genudskriver jeg en kasserapport?
Det gør du under Finans -> Kasserap. Arkiv.
Hvordan udskriver jeg min kontoplan?
Det gør du under Finans -> Kontoplan.
Kan jeg bogføre en et-benet postering?
Nej det kan du ikke. Kassekladden skal balancere for at den kan bogføres.
Salg
Hvordan genudskriver jeg en faktura?
 

Det gør du under Salg -> Fakturaarkiv. Sæt “hak” til højre ud for den eller de faktura’er du ønsker at genudskrive. Kontroller kolonnen “Udskriv til” at det er som ønsket. Klik til sidst på udskriv.

Kan jeg udskrive en liste over mine kunder?
Ja det kan du under Salg -> Div. Udskrifter -> Kundeliste
Hvordan udskriver jeg en kreditnota?
Det gøres på samme måde som at skrive en faktura. Du skal blot i fakturering vælge Kreditnota som “Bilagsart” i stedet for Faktura. Du kan evt. bruge funktionen Skabelon (i bunden af Fakturering) til at hente en tidligere faktura du skal kreditere.
OBS! Beløb/Antal skal ikke tastes med negativ fortegn.
Hvordan udskriver jeg en følgeseddel?
Du kan udskrive en følgeseddel på en ordre, ikke på en faktura. Du skal derfor oprette en ordre under Salg -> Ordrer. Ud for den enkelte ordre sætter du et “hak” og vælger Følgeseddel i kolonnen blanketvalg. Klik derefter på udskriv. Ordren kan senere faktureres ved at vælge Hent Ordre i Fakturering.
Kan jeg udskrive rykkere?
Ja det kan du under Salg -> Rykker.
Kan jeg fakturere til et EAN nummer?
 

Ja, det kan du sagtens. Under kundedetaljerne skal du sættes flueben i EAN fakturering og udfylde med kundens EAN nummer.

Når det er gjort sender du bare faktura som du plejer. WebFinance ved nu at faktura til denne kunde, skal afleveres via EAN.

I topmenuen under “Diverse” finder du punktet “EAN log”. Her kan du se om afsendelse er gået godt eller om den er fejlet. Er den fejlet, står beskrivelsen af fejlen i feltet “Fejlbeskrivelse”.

 

Kan jeg ændre fakturanummeret som bruges næste gang?
 

Ja det kan du. Gå til fanen Indstillinger -> Program indstillinger. Her ændrer du i feltet “Sidste fakturanr.”. Ønsker du f.eks. at næste fakturanr. skal være nr. 1000 indtastes 999.

Kan jeg få logo på mine faktura?
Du kan lægge logo på dine faktura, ordre osv. Det gøres i Rapport design i fanen Indstillinger. Vi hjælper gerne med opsætning af rapporter, du skal blot kontakte os.
Kan jeg ændre fakturadatoen på en faktura?
Ja inden fakturaen udskrives retter du bare datoen i fakturering i datofeltet til den ønskede dato.
Kan jeg indstille hvor mange faktura kopier der udskrives på printeren?
Ja, under fanen Indstillinger > Program indstillinger. Ret tallet ud for “Antal fakturakopier” til det ønskede antal.
Hvordan bogfører jeg en faktura?
Når du skriver en faktura oprettes finansposteringerne i kassekladden helt automatisk. De ligger dog skjult så du ikke kan rette i dem. Næste gang du bogfører din kassekladde vil eventuelle posteringer fra fakturering også blive bogført og fremgå af den udskrevne kasserapport.
Kan jeg have flere igangværende faktura'er?
Ja det kan du hvis du bruger ordrer i stedet for fakturering. Ordrer kan senere faktureres via “Hent ordre” i fakturering.
Kan jeg bruge et indbetalings ID på mine faktura?
Det kan du sagtens. Du skal først have et FIK nr. fra din bank til Kortart 71. FIK nr. indtastes under Virksomhedsoplysninger -> Ret. Indbetalings ID’et vil nu komme med nederst på dine faktura’er.
Varer
Hvordan opretter jeg varegrupper?
Det gør du under Varer -> Varegrupper. Når du har oprettet en gruppe, kan du tilføje gruppen på den enkelte vare i varekartoteket.